TilbageMandag d. 21. august 2006
Nyt vedr. Nordic Tankers

Afgørelse fra Landsskatteretten
Bestyrelsen for K/S Difko XLVII (47) og Nordic Tankers A/S planlægger som bekendt en udlodning til investorerne af aktierne i Nordic Tankers A/S og en efterfølgende børsnotering af disse. Hensigten er, at udlodningen af aktier skal finde sted i første halvår 2007, og den efterfølgende børsnotering skal ske hurtigst muligt derefter.

I den forbindelse har skattevæsenet meddelt, at man vil betragte en udlodning af aktier som et salg af aktieandele, hvorfor der vil opstå en aktieavance, som vil skulle beskattes.

Som omtalt i årsberetningen i årsrapporten for 2005 finder bestyrelsen for K/S Difko 47 og Nordic Tankers A/S, at dette er en forkert afgørelse, og man har derfor haft denne afgørelse anket ved Landsskatteretten.

Landsskatteretten har stadfæstet, at der opstår en skattepligt ved aktieombytningen.

Bestyrelsen for Nordic Tankers A/S og K/S Difko XLVII har besluttet ikke at føre sagen videre til højere instans.

Konsekvenserne af afgørelsen vil blive nærmere omtalt i førstkommende investorbrev, som forventes udsendt omkring 1. oktober 2006. Det skal understreges, at der ikke er tale om en ekstra skat, men at det blot er et spørgsmål om, hvorvidt skatten skal betales i forbindelse med aktieudlodningen, eller når aktien sælges.

Køb af ny produkttanker
Der forhandles p.t. om køb af endnu en produkttanker. Der er tale om et nybygget skib, der leveres fra værftet ca. 1. september 2006. Skibet er på 38.500 tdw og bygget på værftet GSI i Kina. I lighed med det første skib, vi købte sammen med Zacchello-gruppen, "Nordic Ruth", vil dette skib blive ejet i forholdet 75% til Nordic Tankers A/S og 25% til Zacchello-gruppen. Skibet vil blive ejet af det fælles rederiselskab, Nordic Seaarland Tankers B.V. Ligesom "Nordic Ruth" vil skibet blive beskæftiget i verdens største pool af handysize produkttankskibe, "Handytankers". Denne pool administreres af A. P. Møllers Maersk Tankers i København. Poolen har p.t. 69 skibe, der primært beskæftiges i Middelhavet, Sortehavet, U.K. og Nordvesteuropa, men der er også en ikke ubetydelig aktivitet med transport af primært raffinerede olieprodukter i Sydøstasien, USA og Sydamerika.

Forhandlingerne om købet forventes afsluttet i løbet af de næste par uger, og skibet vil herefter blive overtaget, når finansieringen er på plads, og skibet er i en position, der gør det muligt. Dette forventes at ske medio oktober 2006.